Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ بهمن گودرزی یکی از کارگردانان و مدیران تولید سینمای ایران است. وی معمولا با کارگردانی فیلم های کمدی و طنز میان مخاطبان شناخته می شود، در حالی که کارگردانی فیلم ها و سریال هایی با مضامین خارج از طنز را هم در کارنامه خود دارد. به بهانه اکران فیلم «ثبت با سند برابر است»، جدیدترین اثر سینمایى گودرزی که محصول سال 1394 است و این روزها برذپرده سینما قرار گرفته، با این کارگردان سینمای ایران به گفتگو پرداختیم که در ادامه می خوانید؛

دغدغه و خاستگاه شما از ساخت فیلم «ثبت با سند برابر است» چه بوده؟ آیا صرفا هدف ساخت٬ یک اثر کمدی سینمایی بوده یا با توجه به نیاز عامه مردم دست به ساخت فیلمی با چنین موضوعیتی زدید؟

هدف من در سینما موفقیت است و علاقه دارم فیلمى بسازم که حداقل از فیلم قبلى خودم خوش ساخت تر، بهتر و پر مخاطب تر باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فیلمنامه «ثبت با سند برابر است» را هم خودم نوشتم و به نظرم از جذابیت هاى زیادى براى بازیگر، سرمایه گذار و مخاطب برخوردار است. «ثبت با سند برابر است» در راستاى دو فیلم قبلی ام است که بخش جدى آن نسبت به بخش کمدى از غلظت بیشترى برخوردار است ولى طنازى هاى بازیگران بیشتر دیده شده است.

باتوجه به کارنامه بهمن گودرزى در ژانر کمدى آیا در آینده شاهد ساخت فیلمى با ژانر اجتماعى یا سایر ژانرها از شما خواهیم بود؟

در واقع علاقه اول من ساخت آثار کمدى است و علاقه دومم ساخت فیلم هاى ملودرام اجتماعى است که در تلویزیون و شبکه نمایش خانگى آن را تجربه کرده ام. اما فعلا تهیه کنندگان به ساخت فیلم هاى کمدى بیشتر تمایل دارند تا سوژه هاى اجتماعى. همچنین فیلمنامه خوبى در ژانر ملودرام اجتماعى به ذهن خودم نرسیده و  فیلمنامه خوبى هم در این راستا به دستم نرسیده وگرنه حتما برای ساخت آن اقدامات جدى انجام می دهم.

ترکیب بازیگران «ثبت با سند برابر است» اندکی متفاوت و عجیب به نظر می رسد. به عبارت دیگر شاید قرار گرفتن این بازیگران کنار هم یکدست و هماهنگ از آب در نیامده باشد. (حضور فرزاد حسنی کنار سحر قریشی یا امین حیایی کنار علی مسعودی) نظر خودتان چیست؟ آیا در این باره ریسک نکردید؟

همیشه براى انتخاب بازیگران آثارم دنبال این بودم که ترکیب بازیگران فیلم دیگرى در اثر من تکرار نشود. سعى کردم برای «ثبت با سند برابر است» به ترکیب بازیگرانى برسم که برای خودم سبب کنجکاوی شود، شاید نقش هایی که على مسعودی و فرزاد حسنى بازى کردند، در کلیشه هاى اول به آن می توانستم برسم ولى سعی کردم به ترکیب و شخصیت پردازى در پیچ و خم داستان برسم که قصه را از پیش لو نداده باشند. ٨٠ درصد انتخاب بازیگران این فیلم گزینه هاى اول من بوده است.

چقدر ترکیب بازیگران «ثبت با سند برابر است» براساس ویژگى هاى فروش در گیشه بوده است؟

در درجه اول برای انتخاب بازیگران یک فیلم، داستان آن به شما مى گوید باید به دنبال جذب چه بازیگرانى بروید و فیلمنامه به شما جهت انتخاب بازیگران راه را نشان مى دهد. من در تمام آثار سینمایى، تلویزیونى و ویدیویى که داشتم، از سوپراستارها استفاده کردم که دلیل اصلى آن هم فیلمنامه است. هیچوقت بازیگرى را صرف فروش براى فیلمم انتخاب نکردم و همیشه براساس فیلمنامه بازیگر انتخاب کردم. درباره «ثبت با سند برابر است» هم این قصه دخیل است و خوشبختانه این بازیگران ترکیب خوبی را به وجود آورده و به خوبى از عهده کار برآمدند.

 داستان «ثبت با سند برابر است» تقریبا نو و تازه است و پیچ و خم ها زیادى دارد که در آثار کمدى سینماى ایران کمتر با چنین قصه هاى مواجه مى شویم، علت را در چه مى بینید؟

متاسفانه بسیارى از همکاران ما تا اسم فیلم کمدى می آید، تصور مى کنند با قصه یک خطى و حضور چند بازیگر کمدى و بداهه گویى جواب می دهد. این باعث شده دید مردم، مدیران، جشنواره ها و فیلمسازان نگاه سهل الوصولى باشد، در حالى که ساخت کمدى از ملودرام اجتماعی، که من هم تجربه اش را داشته ام، سخت تر است چراکه باید قصه را منطقى و با طنازى ها روایت کرد تا داستان و منطق آن گم نشود. طرح «ثبت با سند برابر است» از فیلمنامه خریدارى شده توسط خودم به وجود آمد که سناریو را بازنویسى یا دوباره نویسی کردم که از آن قصه اول تنها یک خط باقى ماند. بعد که قصد ساخت آن جدی شد با یزدان فتوحى یک بار دیگر فیلمنامه را بازنویسى کردیم که از داستان اولیه خیلى دور شد و بیشتر به داستان دوم وفادار بود. در واقع این سناریو ٣ بار بازنویسى شده و ماحصل آن که «ثبت با سند برابر است» شد، قلم من و یزدان فتوحى است.

به نظرتان سوژه شرط بندى «ثبت با سند برابر است» در جامعه ما به شکل یک بحران یا معضل درآمده است؟

بله این موضوع وجود دارد اما در لایه هاى پنهان جامعه قرار دارد که ویترین و مارکت ندارد. در خیلى از منازل و پارک ها این مسئله وجود دارد که شرط بندی فوتبال و یا همان شرط بندی کارت ها، که نقش امین حیایی هم در فیلم شیش و بش انجام می داد، را دارند. ولی قصد نداشتم بیس این فیلم شرط بندى باشد. در واقع شرط بندى بهانه اى است تا در انتها به طمع آدم ها برسیم. طمع مقصود من بود زیرا آدم ها داشته هاى مادى و معنوى یا معرفت خودشان را در طمع به راحتى از دست مى دهند.

این فیلم از پایان خوبی برخوردار است و بر خلاف اکثر آثار کمدی سینمای ما سرانجام مطلوب و رئال تری دارد. هرچند که پتانسیل این را داشت که پایان بندی های مختلفی برای این داستان در نظر گرفته شود. آیا پایان بندى ایده آل خودتان را به سناریو اعمال کردید؟

در دو نسخه اولیه سناریو روایت و پایان بندى شکل دیگرى داشت اما در نسخه سوم که با فتوحى نوشتم به نظرم این پایان بندى و جمع بندى خوبى براى قصه داشت زیرا شخصیت ها و قصه به خوبى روایت می شوند. از نقطه آغاز تا نقطه پایان چون سناریو چارچوب دارد بر همان اساس داستان جلو مى رود و مورد توجه قرار مى گیرد.

زمان اکران «ثبت با سند برابر است» مصادف شده با تعدد نمایش بیش از 20 فیلم سینمایى؛ از نحوه اکران فیلم خودتان در مقطع کنونى راضى هستید؟

«ثبت با سند برابر است» به دلیل برخى سوءتفاهم ها و کارشکنى ها با یک سال تاخیر اکران شد و تنها مدیرکل سینماى حرفه اى، آقاى فرجى، حامى این فیلم بودند که شجاعت ایشان قابل تقدیر است زیرا به دلیل همان کارشکنى ها وضعیت این فیلم را بلاتکلیف نگه داشته بود و چون با یک سال تاخیر اکران شد بعد آن هم باید با فیلم هاى یک سال قبل و فیلم هاى سال جارى که دنبال اکران بودند مبارزه مى کردیم و به محض دریافت پروانه نمایش پس از یک سال بلاتکلیفى بهترین زمانى که می توانستیم فیلم را با سرعت اکران کنیم مقطع کنونى بود. در غیر این صورت  باید شش ماه دیگر فیلم را اکران مى کردیم. به هرحال تعداد فیلم هاى ساخته شده زیاد است و تعداد سالن و سرگروه هاى نمایش دهنده فیلم هاى سینمایى محدود. در هر صورت اگر «ثبت با سند برابر است» در نیمه نخست سال اکران مى شد مطمئنا از فروش بالا و بهترى برخوردار مى شد چراکه در 6 ماه اول سال 6 فیلم در هر مقطع اکران مى شد ولی در حال حاضر ٢٠ فیلم بر پرده سینماهاست.  در مجموع از شرایط اکران راضى نیستم ولى کار دیگرى هم نمی‌توانستیم بکنیم.

خبرنگار: هنگامه ملکی

منبع: خبرگزاری برنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۷۸۷۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بدمستی در برابر مست عشق

سعید رجبی فروتن در خبرآنلاین نوشت: یک رسانه خبری با بی‌دقتی مدعی شده است که در دولت گذشته با ساخت فیلم «مست عشق» مخالفت شده بود و از دادن پروانه ساخت به آن خودداری کرده بودند. این ادعا از اساس نادرست است و مثل خیلی دیگر از خبرسازی‌ها و تفسیر‌های سوگیرانه به جز تحریف وقایع خاصیت دیگری ندارد. 

اصل ماجرا چیست؟ مثل این سال‌ها که تبلیغ فیلم‌های ایرانی در شبکه‌های فارسی زبان ماهواره‌ای نادیده گرفته می‌شود، در دهه نود نیز با توجه به تحولات فناوری در مسیر ساخت فیلم بلند و به چالش کشیده شدن ساختار‌ها و ترتیبات اداری، دولت در برابر ساخت فیلم‌های بلند بدون مجوز نرمش نشان داد.

تا قبل از تصویب و ابلاغ دستورالعمل جامع صدور پروانه نمایش در ۱۳ اردیبهشت سال ۱۴۰۰ توسط وزیر وقت ارشاد در دولت دوازدهم، با جلب موافقت موردی وزیر ارشاد در دولت یازدهم تدبیری اندیشیده شده بود که اولا برخورد سلبی و انضباطی اولین گزینه برای برخورد با فیلم‌های بلند نباشد ثانیا در صورت جلب موافقت شورای پروانه نمایش فیلم‌های غیر سینمایی برای اینگونه فیلم‌ها پروانه نمایش غیر سینمایی صادر شود و فیلم در کارنامه تهیه‌کننده و کارگردان به عنوان اثر سینمایی محسوب نشود.

به این خاطر به هنگام تجمیع مقررات در بند ۳ ماده ۶ دستورالعمل صدور پروانه نمایش، عینا موافقت پیشین به منزله یک تجربه مدیریتی مستندسازی شد و شکل رسمی‌تری به خود گرفت. به عبارتی تنها تنبیه سازندگان فیلم‌های بدون مجوز آن بود که از دریافت پروانه نمایش سینمایی محروم شوند و به دنبال آن از راهیابی به جشنواره فیلم فجر و اکران در سینما‌ها (به جز گروه هنر و تجربه) باز بمانند.

فیلم سینمایی «مست عشق» ساخته حسن فتحی نیز چنین وضعیتی داشت. گروه سازنده بدون اخذ مجوز فیلمبرداری پروژه را در ترکیه مشغول شده بود و فقط زمانی که تهیه‌کننده نسبت به بروز مشکلاتی در داخل احساس نگرانی کرد، تقاضای پروانه ساخت نمود. همانطور که توضیح داده شد، مقررات اجازه بررسی تقاضا را نمی‌داد و همه چیز به بعد از ساخت فیلم و بازبینی آن برای صدور پروانه نمایش موکول گردیده بود.پس اولا فیلمنامه مست عشق مورد بررسی قرار نگرفته بود که با ساخت آن مخالفت شود. ثانیا تصویربرداری پروژه از مدت‌ها قبل کلید خورده بود و تیم سازنده معطل پروانه ساخت نمانده بود.

نکته جالب آن است که فیلم مست عشق سال گذشته موفق به دریافت پروانه نمایش سینمایی شد که خبر از نرمش مرجع نظارتی و مدیریت اقتضایی آن برای برخورد با پدیده فیلم‌های بدون مجوز ساخت است. اما طبق مقررات جاری مست عشق باید پروانه نمایش غیر سینمایی می‌گرفت و برای نمایش عمومی مسیر دیگری را طی می‌کرد. چرا فیلم از این قاعده مستثنی شد؟

به نظر می‌رسد رویکرد مثبت سازمان سینمایی در صدور پروانه نمایش سینمایی یا ناشی از اصلاح و ویرایش مجدد دستورالعمل یادشده است و یا انکه دلایل و توجیهات دیگری مثل اعتبار و حسن شهرت کارگردان در بین بوده است که ما از آن بی‌خبر هستیم.آنچه اهمیت دارد آن است که در مجموع این اتفاق به نفع سینما و مخاطب تمام شد تا با استقبال نسبتا خوب از فیلم در هفته اول اکران، کفه فیلم‌های جدی در برابر فیلم‌های کمدی اندکی سنگین شود.

tags # سینما ، شهاب حسینی ، پارسا پیروزفر سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد! اتفاق عجیب که همزمان با انقراض دایناسورها در زمین رخ داد! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟

دیگر خبرها

  • حسین قناعت:«والدین امانتی» به کودکان حفاظت از محیط زیست را آموزش می‌دهد/ فیلم کودک با اکران آنلاین بهتر دیده می‌شود
  • نقد فیلم مست عشق + خلاصه، بازیگران و مدت زمان
  • نحوه انتخاب چوب ترموود
  • درآمدهای نفت و گاز روسیه ۲ برابر شد
  • بلیت سینما بعد از دو ماه دوباره گران شد
  • دخترى كه با طلا و ركورد شكنى به قولش عمل كرد
  • «پایتخت ۷» با بازیگران بومی ساخته می‌شود
  • بدمستی در برابر مست عشق
  • آمار فروش فیلم‌های سینمایی در اولین هفته اردیبهشت/ «مست عشق» از «تمساح خونی» سبقت گرفت
  • شمسایی: هیچوقت از پنالتی‌ها خوشم نمی‌آمد